Verksamhet

VERKSAMHET 2016

Årsmöte 17.4.2016

Mer eller mindre dagligen kan vi läsa om olika livsmedelsskandaler där man i maten hittat förbjudna bekämpningsmedel eller substanser som inte alls hör hemma i ett livsmedel. Vi kan även se att en alltför stor del av den mat som finns till salu i butikshyllorna består av tomma kalorier från socker, glukos och olika former av stärkelse som genomgått olika kemiska processer. Det finns även forskning som tyder på att mängden nödvändiga vitaminer och mineraler har minskat i de råvaror som vi använder i vår matlagning. Detta utgör givetvis ett hot mot vår hälsa, kanske inte på kort sikt men nog om vi år efter år får i oss mat som inte ger kroppen det som som den behöver. Någonting har gått allvarligt fel när maten har blivit en belastning för våra kroppar. Upphovsmannen till den biodynamiska odlingen, Rudolf Steiner såg dessa tecken redan i början av 1900-talet. Förutom att Steiner var bekymrad över hur livsmedlen påverkar vår fysiska hälsa så hade han även insikter i hur maten påverkar vår andliga utveckling. Han ansåg att felaktig mat kan göra oss oförmögna att tänka andliga tankar, vilket leder oss bara djupare och djupare in i ett andligt mörker. Personligen tror jag att vi befinner oss i en sådan situation i dagens värld där där det för så många tycks vara mer eller mindre omöjligt att tänka sig att det finns någonting utanför den materiella världen. För att kunna höja oss över detta materialistiska tänkande så föreslog Rudolf Steiner att vi borde utforska möjligheterna att odla en växt som kallas för ljusrot. Ljusroten kallas för ljusrot för att den har förmågan att lagra ljus och kan föra ljuset vidare in i våra kroppar.

Vill du lära dig mera om om vad som krävs för att lyckas med odlingen av ljusrot så är du varmt välkommen på biodynamiska föreningens årsmöte på restaurang Berny´s invid Replotbron söndagen den 17.april klockan 14.00. Då kommer Rolf Nylund och delar med sig av sina erfarenheter av att odla och använda ljusrot. Om du vill äta en bit mat tillsammans med andra kan du komma redan till kl 13.00 för då samlas åtminstone några av oss för en gemensam lunch på egen bekostnad. I samband med årsmötet behandlas även föreningens verksamhet för detta år samt styrelsens sammansättning. Föreningen bjuder på kaffe/te och paj i samband med mötet. Välkommen med!

VERKSAMHET 2015

På föreningens årsmöte den 3.5 blev det bestämt att föreningen i sommar skall besöka Anette och Börje Anderson i Södra Vallgrund så vi får lära oss mera om tillverkningen och användningen av olika örtsalvor. Därför är alla intresserade välkomna att den tisdagkällen den 30 juni komma ut till Södra Vallgrund. Vi träffas kl 17.00 vid Sommaröhallen där Andersons örtsalvor finns till salu och sedan far vi och tittar på tillverkningen och även Andersons odlingar av bla ringblommor som använd vid tillverkningen. Alla intresserade är varmt välkomna!

På årsmötet bestämdes även att medlemsavgiften för 2015 är 12€ + 2€ för familjemedlemmar. Föreningens medlemsavgift kan betalas till Österbottens biodynamiska förening, Aktia Bank, konto nummer FI0349701940003680

Bästa medlem i Österbottens biodynamiska förening!

Våren har varit lång i år, ibland har den tagit ett stort kliv framåt men även dagar med kall blåst och snöslask har gjort att vi nu har en ganska normal situation med blommande sälgar och tussilago. Tussilagon är ju precis som maskrosen en växt som är mycket ”uppmärksam” på sin omgivning. Blommorna vänder sig under dagen efter solen, de öppnar och sluter sig beroende på sol, skugga och temperatur. Just av den anledningen ingår maskrosen i de biodynamiska kompostpreparaten. Den uppvisar både uppmärksamhet och känslighet men är ändå djupt rotad i marken tack vare sin kraftiga pålrot. Vid beredningen av det biodynamiska maskrospreparatet använder man endast blommor som samlas in tidigt på förmiddagen , i ett tidigt stadium av blomningen. Blommorna får torka luftigt och helst så snabbt som möjligt för att behålla sin vitalitet. De torkade maskrosblommorna kan sedan lämpligen sparas i en tät glasburk. För att få fram den effekt som Rudolf Steiner beskriver i sin lantbrukskurs så bör de torkade maskrosblommorna paketeras in i en bukhinna från ett nötkreatur. Även bukhinnan står för känslighet och den är en förmedlare mellan den omedvetna ämnesomsättningen och de medvetna sinnesförnimmelserna. De inpaketerade maskrosblommorna skall sedan grävas ner i matjord för att förmultna och under vintern utsättas för de krafter, impulser och inflytanden som kommer till jorden under denna till synes döda årstid. Det färdiga maskrospreparatet grävs upp på våren och tillförs i små mängder varje gång man gör en kompost. Via komposten förmedlar maskrospreparatet till växterna en förmåga till förnimmelse. Steiner beskriver hur våra odlingsväxter tack vare maskrospreparatet ”kan få nytta inte bara av det som finns i åkern, utan också i det som finns i marken på ängen bredvid, om den behöver det.. Växten kan tom få nytta av det som finns i den närbelägna skogens mark, om den på detta sätt har getts en viss förnimmelseförmåga. Så kan vi åstadkomma en växelverkan i naturen i det vi ger växter krafter från maskrosen”.

Om du är intresserad av att träffa likasinnade och diskutera mera om biodynamisk odling så kom med på föreningens årsmöte söndagen den 3 maj på restaurang Berny´s. Vi samlas kl tolv och äter på egen bekostnad lunch varefter vi ca kl 13.00 håller vårt årsmöte där vi bla skall fundera vidare på våra tankegångar att besöka varandras odlingar för att kunna ge varandra uppmuntran och goda ideér. Föreningens orförande Rainer Höglund håller en kort föreläsning om biodynamisk odling.

Välkommen!

Österbottens biodynamiska förening är i behov av nya aktiva medlemmar och styrelsemedlemmar!

Lördagen den 10 januari 2015 klockan 12.00 samlas nuvarande styrelsen på restaurang Raawka vid Brändö torg i Vasa för att avnjuta god vegetarisk mat och diskutera föreningens verksamhet. Alla intresserade är välkomna med för att planera föreningens verksamhet och diskutera betydelsen av biodynamisk odling! Om intresse finns så kan vi efteråt besöka Kodials gårdsbutik i Singsby.

Att regelbundet äta biodynamiskt odlade livsmedel understöder inte bara kroppens hälsa utan hjälper oss även i vår andliga utveckling genom att höja vår medvetenhet. Då vi tittar på världen i dag kan vi säkert alla vara överens om att ökad medvetenhet är en absolut nödvändighet för att vi skall kunna ta oss ur allehanda destruktiva beteendemönster som styr människors (omedvetna) handlingar.Tänk om biodynamisk odling kunde hitta sin roll som katalysator för en ny andlig medvetenhet! Kom med och visionera!

www.caferaawka.fi

VERKSAMHET 2014

Årsmöte hålls vid Bernys restaurang, replot söndagen 30.32014 kl 13. Före mötet kan man på egen bekostnad äta lunch, restaurangen öppnar kl 12. Mötet börjar med föredrag med hälsovårdare och kroppsterapeut Bodil Backman om ämnet "Matens betydelse för andligheten". Välkommen med!

Så- och skördekalendern för år 2014 kan köpas av Rainer Höglund, tel.nr. 050-511934

Singsby odlingsprojekt

Om du är intresserad av att odla egna grönsaker men saknar odlingsmöjlighter erbjuds nu en möjlighet. I ekobyn i Singsby (Korsholm) startas ett odlingsprojekt för alla intresserade och den första träffen är onsdag 15.5 kl. 18.00. Ta med en grep eller en räfsa. Har du frågor, ring Pentti Okkonen tel. 0445896321 eller maila till: [email protected].

VERKSAMHET 2013

Studiebesök

Söndag 18.8.2013 kl 14.00 ordnar Biodynamiska föreningen studiebesök till Solsidans trädgård i Pörtom. Där odlar familjen Lagerstet tomater, gurka, paprika, frilandsgrönsaker m.m. Alla som är intresserade av biodynamisk odling både i växthus och på friland är välkomna med till. Adressen är:
Ringaneback 14
66270 PÖRTOM
TEL : 06/3661521, 050-4310662

Singsby odlingsprojekt

Årsmöte hölls söndagen 24.3 kl. 13.30 vid Bernys restaurang invid Replotbron.

Förutom årsmötesförhandlingar berättade Steven Launders om planerna på att starta en gemensam biodynamisk grönsaksodling i Ekobyn i Singsby (Korsholm). Tanken är att alla som är intresserade av odling men saknar egna odlingsmöjligheter kan komma med och odla sina egna grönsaker.

Verksamhet 2012:

*Studiebesök till Rainer Höglunds gårdsbutik i Pensala samt pensionerad odlare Doris Lindgren i Nykarleby söndag 1.7. kl 12 hos Rainer Höglund och 13.30 hos Doris Lindgren. Samling hos Rainer på Gullbackvägen 56, Pensala.

*Nordisk Forum 2012, Fokhol gård, Stange, Norge 16.11.12-18.11.12.

*Biodynamiska föreningen  var med på Älvtorget 8.9.2012 vid Skatila, Östra Korsholm.

*2010 gjorde föreningen en studieresa till Järna i Sverige. Se fliken Foton.

Pris: 14 €

Välkommen

Välkommen till osterbottensbiodynamiskaforening.n.nu.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)